Mitt Hägerstenås

Idag kom boken jag hade beställt
 
 
boken beställde jag från
 
 
den kostade 88 kr sedan fick man betala frakt så klart
 
 
😀
 
jag är ju född i april 1957 och flyttade till Hägerstensåsen i Dec 1957, bodde på Inteckningsvägen 89 i 9 år innan vi flyttade till Inteckningsvägen 101 där jag blev kvar till 1980 ungefär då jag flyttade till Gärdet men efter några år så flyttade jag tillbaka till Valutavägen på Åsen och bodde där fram till 1984. Jag hette då Ingmarie Andersson när jag bodde på Åsen.
 
😀
 
Men tillbaka till boken och författaren som skrivit den. Många ställen känner man igen. Allt man lekte med dom andra barnen, bytte bokmärken tex. Jag tycker hon har skrivit den bra. Vet att någon annan av mina kamrater från den tiden har beställt boken, ska bli roligt att höra vad dom tyckte om den också.
 
😀
 
Jag började i Hökmossens skola i klass 1 till klass 6, sedan började jag i 7-9 på Hägerstensåsens skola. Jag vet inte varför dom delade upp barnen, en del till Åsens skola o en del till Hökmossen.
Vi var i alla fall många barn på Min gata under min uppväxt.
Det fanns en fiskaffär på Mellanbergsvägen som ägdes av Hugo Noren, om det var dotter eller barnbarn som jag var med i deras lager kan jag inte säga, vi packade upp varor och spelade kort på deras lager. Sedan tog Margit och Sture Holm över den. Vet inte hur länge dom hade den tyvärr.
 
😀
 
Det står även i boken att det fanns en fiskaffär vid Konsum , det är nog före min tid. Har inte hört att det fanns två stycken på samma gång.
 
😀
 
Kommer ihåg att mamma samlade på konsum kvitton och vid Januari varje år så satt hon och räknade ihop alla kvitton som sedan skickade in.
 
😀
 
 
Mina barndomskamrater hette: Liselotte, Carina, Eva, Titti, Irene, Susanne (hon hade en tax), Ulla-Britt, Lollo mfl
 
😀
 
Nu är allt förändrat på mitt Åsen, fått bilder från Titti och  Carina som varit där, dom har byggt en massa hus, gången ner till parken bakom huset är borta. Lite ledsamt är det allt.
 
😀
 
Men det var på 60 o 70 talet man minns. Man får ha minnena från den tiden.
 
😀
 
Boken var helt ok att läsa, den kommer jag lägga till samlingen
 
 
Det var allt från mig idag, skulle kunna berätta hur mycket som helst men lite får jag hålla för mig själv.
 
Cuber kramar till er alla

Kommentarer
Postat av: Claes Holm

Vid över Konsum på hörnet till Inteckningsvägen låg ett Bageri om jag inte mins fel.
På Inteckningsvägen 71 fans det en Damfrisörer och en Mjölkaffär och en bit längre ner på gatan en Tobakasaffär med div saker och två hus nedanför tror jag att det var Radio butik längst ner på gatan Konsum och en kemtvätt. 🤠

2021-03-10 @ 13:21:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0