Andra världskriget

1 sep. 1939 – 2 sep. 1945 var andra världskrigen.
 
Min mamma är född 1933 och hon har berättat en del om när hon var liten.
 
Hon och hennes syster med föräldrar åkte till Gotland. Eftersom varken morfar eller mormor hade körkort så brukade morfar beställa taxi så dom kunde åkta till t-centralen och sedan åka tåg till  nynäs och åka båten över till Gotland där min mormor var född och hade släktingar kvar här. Då när dom åkte båt så var det som presenning eller något annat över hela båten så inga lysen fick lysa igenom och det gick patrullbåtar på varsin sida om båten så den kom fram ordentligt till ön. Sedan tog dom tåget dit dom skulle på Gotland för mormor hade sina mostrar och morbröder kvar här, mamman dog 1931.
 
Min mamma sa även att man var tvungen att ha ett personbevis så dom kunde köpa ransoneringskort och dom har jag faktiskt här hemma efter min morfar och även kunna köpa varmvatten poletter för det var bara på söndagar dom hade varmvatten.
På vintern i skolan så satt eleverna med kläderna på sig inne för det eldades tydligen inte.
 
Jag frågade om det var bättre förr och hon sa utan att tveka att det var det faktiskt med en del saker.
 
på bilden är min mormor och morfar och min mamma och hennes syster. Deras bror föddes 1943, 10 år efter att mamma hade fötts. Mammas syster var fördd 1932 och min mamma 1933.
 
Bilden är tagen i Mälarhöjden i Hägersten. En tältstuga, som även min pappa byggde på 60 talet fast i Flaten. Mormor jobbade på Gröna lund och på konsum smöbrödsbageri när barnen blev äldre även jobbade på ett cage på Drottningholmsvägen 80 som hon tror hette Norma men inte är säker.
 
Mamma berättade även att morfar och hans son i första äktenskapet gick med en säng från Folkskolegatan till Mälarhöjden en ottoman som mormor o morfar kunde ligga i, dom bodde i tältetstugan hela somrarna. På lördagar så åt dom frukost i Tantolunden som dom tog med sig, det var efter dom hade slutat vara i Mälarhöjden
 
                                                            
 
 
Min mormor blev dement på äldre dagar så när dom frågade vad hon ville bo på för hem så svarade hon Gotland. Jag skulle kunna berätta mycket om min mormor och hennes barn men det får bli en annan gång. Min mormor dog 1986 och min morfar 1960 och mammas syster 2013 men min mamma lever ännu och är nu 86 år. Mammas bror dog 1986 också , några månader efter att min mormor hade dött. Så i september är det 60 år sedan min morfar avled blott 74 år gammal av en hjärtatack, mormor hittade honom död i sängen dagen innnan han skulle fylla år.
 
Idag fredag har vi varit och tittat på gamla gravar som tillhör släkten kan man väl säga men det är andra som står som innehavare, det var min mammas morbror på en grav och mormors moster i en annan grav på två olika kyrkogårdar.
 
den första vi var på var i Atlingbo
 
 
 
 
 
Syns dåligt vad det står men det står Fredrik Pettersson och hans hustru Hilma.
Hilma var mormors moster
 
 
 
 
Sedan var vi i Väte
 
 
 
 
Här ligger oskar och hans fru Ruth och hennes föräldrar. Oskar var morbror till min mormor
 
 
 
 
Här är Oskar och hans Ruth när dom gifte sig 1918-10-19
 
 
 
Här ligger Oskars son med hustru.  Dom har jag träffat under många år, väldigt trevliga personer
 
 
 
Här ligger Oskars barnbarn. Honom har jag också träffat många gånger.
 
 
 
Det var nog allt för idag fredag. I morgon kanske det blir campingen beroende på vädret såklart.
 
Jag hoppas ni håller avstånd från varandra så kanske denna Covid-19 försvinner men jag tror det dröjer ett bra tag till.
 
Cyber kramar till alla er som orkade läsa hit

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0