Rövarbandet som satte skräck

1996 gjorde jag ett häfte som heter Etelhem förr och nu. Det var roligt att se hur mycket evanemang det fanns i socknen den tiden, det fanns en hattmodist och i det huset bodde jag och min förre man :)

Jag har hört en liten rövarhistoria, om ni tror på det eller inte är upp till er

Sägnen daterar sig från början från 1500-talet.

Vid ett tillfälle kom drängen i gräl med bonden som fick ett slag i huvudet så att han förlorade medvetandet, drängen flydde till skogs, där han tidigare hade hittat en grotta som han hade övertäckt. Grottan fanns kvar, men som nu till stor del var igenfylld, den skall enligt sägnen ha varit 12 meter djup och vidgat sig till ett rejält utrymme under jorden. I denna grotta ordnade drängen för sig. Och fann snart andra i samma belägenhet som han själv. Så småningom var de också fredlösa män, som hade sin fristad i grottan. De stal vad de behövde i den kringliggande bygden. På så sätt hölls bygden under åratal i en skräckstämning utan att rövarnas uppehållsplats kunde anträffasl

Vid en räd hade de träffat en piga vid Bare, som satt och mjölkade. Henne tog de med väl med sig och att hon under flera år får dela rövarnas grotteliv. En natt fick hon följa med på en rövarfärd till Bare. Bl.a så greps då en påse ärtor, vilket hon fick på sin lott att bära till grottan. Men hon gjorde ett hål i ärtpåsen och på så sätt kunde hon markera vägen till grottan och detta blev rövarnas öde. Nu fann bygdens män deras tillhåll och med eld och rök tvingades de sedan att ge upp. Medan pigan som inte hade gjort sig skyldig till något fick återvända till Bare och där stannade hon resten av sitt liv. De sju rövarna ställdes inför folkets domstol och domen kunde för dem alla bli enads en : döden


Bilden tog jag 1996 och grottan finns än i dag kvar faktiskt



Min son och hans pappa var där nu i sommar och tog en bild, men den bilden har jag inte fått än.



På den gamla avrättningsplatsen vid Bare fick rövarna sona sina brott. De begravdes sedan såsom seden var för brottslingar, norr om kyrkan. Med pigan vid Bare blev det också problem med när hon dog, hon var ju ingen rövare och behövde därför inte dela rövarnas placering på kyrkogården. Men hon hade ändå levt tillsammans med dem och därmed förverkat en kristlig begravning. För sig själv i skogen vid Bare ligger en ensam grav upplagd annorlunda än någon av stenåldersgravarna. Sägnen säger att hon fick sista vilorum där.


I en annan säger sägs det att pigan fick sju barn, ett barn med varje rövare. Det sägs också att hon och barnen dog tillsammans med rövarna i grottan.


Jag har sett grottan och stenen där det sägs att hon ligger, men jag skulle aldrig hitta dit själv.

Orkade ni läsa till slutet :)

Skriv gärna en kommentar här inne på bloggen så är ni snälla


Kommentarer
Postat av: Siv-Britt

Intressant läsning, men om jag tror att det är sant?....njaaa

Men nog bär historien på många fantastiska berättelser!

Kram

2011-08-09 @ 16:01:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0