Ännu en ny

bok med författaren Christiane Heggan har dykt upp i min postlåda.
Tycker det är en himla bra författare.
Ni borde läsa henne, jag har nu 6 st och väntar på ytterligare tre stycken.
Dom kan man läsa om igen hur många gånger som helst.

Idag torsdag är det handlardag, så iväg på eftermiddagen men även lite andra ärenden i staden.

Har jag bokat några resor framöver: Jo den 31 okt ska jag o maken iväg över dagen
sedan i dec ska jag snart boka och åka över några dagar.

Snart är det jul, det går så himla fort. Hur brukar Ni fira jul?


Ha en fortsatt bra torsdag


Kommentarer
Postat av: LambergsfruaLambergsfrua

Vad skönt det låter att åka bort någon dag eller två. Det behöver man på höstkanten, när mörkret faller över vårt land.

På tal om jul, så har IKEA här i stan börjat julskylta! Det känns lite tidigt, men vad gör man inte för att få folk att shoppa. Det blir någon slags utmattningsprincip som gäller. Till slut köper man den där ljusbågen, som man kanske inte hade brytt sig om närmare jul.

Jultradiitoner.

När barnen var små var advents- och juldekorationerna viktiga och de ville ha fram samma saker varje år. Till advent plockade vi fram en vacker gammal krubba med allt som tillhör en sådan - allt hantverk. Viktigast var ändå de tre vise männen, som placerades långt bort från krubban och som flyttade framåt en liten bit varje dag för att ha nått ända fram till krubban på trettondagen - för så hade MiML haft det hemma hos sin mycket religiösa, högkyrkliga mor.

Många jular tillbringade vi utomlands, men huset skulle juldekoreras i alla fall. Så ville barnen ha det.

Numera har vi konstgjord gran (p.g.a. allergier i familjen), ljusslingor på vår inglasade balkong och en del fönster och en enkel men vacker gammal adventssljusstake utan mossa, tomtar och svampar. Sen har vi en lite "julby" av keramik, som vi släpat hem från USA. Två hus i engelsk stil med belysmnong i, som jag placerar i ett vinterlandskap av vadd med glittersnö på. Där står också några barn runt en flammande brasa och värmer sig.

Men mat då, undrar du. Njäe, där är vi inte särskilt traditionsbundna. Mamma lagade alltid till ett överdådigt julbord i mitt föräldrahem, allt hemlagat trots att hon hade ett heltidsjobb dessutom. Det enda jag åt var skinkan med bortpetad fettrand (till pappas irritation), köttbullarna och Janssons. Och allt nersköljt med julmust till det förstås.

När MiML och jag gifte oss bestämde vi oss för, att aldrig hålla på och slita med julmaten, så som mamma gjorde. Skinka, köttbullar, rödbetssallad, brysselkål, vörtbröd och edamerost för det röda höljets skull ; En frisk fruktsallad till julklappsutdelningen.

Kalle Anka förstås :D

Numera har det hänt flera gånger att vi har ätit skinka redan några dagar för jul för att sedan njuta av havets läckerheter med bland annat lax på själva julafton :)

Det är egentligen bara dagen före julafton - vår bröllopsdag, som är riktigt traditionsbunden. Du kan läsa om den på

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se/2009/12/20/



Nä nu får jag sluta bubbla - har du orkat läsa så här långt önskar jag dig en skön kväll med något trevligt TV-program ;)

Soliga kramar!

2010-10-07 @ 16:47:45
URL: http://lambergsfrua.bloggplatsen.se
Postat av: Elisabet Björklund

Julen brukar jag antingen jobba eller så åker jag hem till någon av barnen. Jag har fyra st så det blir var 4:e år jag firar med den familj som står på tur. Men ingenting går upp mot barndomens jular. Vi fick lägga oss tidigt och ingenting liknade jul när vi la oss. Inga mattor på golven och inte ett julpynt fanns framme. Så vaknade man på morronen och hela huset hade förvandlats till jul och änglaspelet stod på bordet och spelade för oss. Den känslan var helt enormt vackert och förväntatsfullt. Pappa mjölkade lite tidigare julaftonseftermiddag och sen var det julmiddag och sen kom julklapparna. När vi bodde i gamla huset låg alltid klapparna under granen i bäste rummet.Ungefär där ni har ert spa idag.

Din svägerska

2010-10-07 @ 17:06:37
Postat av: gerty

Tack för att du tittade in hos mig, när det gäller böcker så lysnar jag på ljudböcker det passar mig bra eftersom jag handarbetar mycke

Ha det gott

2010-10-07 @ 22:24:51
URL: http://bloggplasten.se
Postat av: Lillemor

Önskar dig en bra helg

Kram

2010-10-08 @ 06:50:04
URL: http://danslillis.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0