Nu kommer dom


Allnakku:

När vkeindu, kvigan, fått sin första kalv är hon inte längre kviga utan blir då en ko som producerar mjölk

Dagens namnsdags barn är :

Vilhelmina
Vilma



Ja nu kommer dom små rackarna eller dom har nog funnits ett tag i alla fall. Vi har skyddat hundarna mot dom, dom dör när dom suger blod så vi får plocka bort dom.  dessa hemska varelser som heter
Fästingar.






Det står i dagens tidning om dom så här, det är nästan två sidor om bara fästingar.

Dom har tre stadier i livet:

1. Larv 0,5mm
Kläcks från ägget.
Första värddjuret:
mindre gnagare. Suger blod i 2-3 dagar sedan släpper den taget


2. Nymf 1,5-2mm
Andra värden:
Ett litet större djur, till exempel hare eller ekorre. Suger blod i 4-5 dagar och släpper sedan taget


3. Vuxen 4 mm
Klättrar högre upp på t.ex grässtrån.
Tredje värden:
t.ex människor eller rådjur. Suger blod i sju dagar innan den släpper, lägger ägg och dör.


Om den ska dö varför födas kan man undra


Jag har tur som nästan aldrig får några på mig.

_______________________________

På första sidan i dagens tidning var det en bild på en villabrand i Ala, en man omkom. Villan brann ner till grunden.


Det var nog allt för den här gången, jo vädret är lite lätt duggregn
Ha en bra dag alla



Kommentarer
Postat av: Siv-Britt

Usch ja, jag har redan plockat flera på vår "röda" katt. Själv har jag aldrig, peppar,peppar, haft någon vad jag vet.Fast jag misstänktes ha haft enl. vetenskap. Men ingen sett.

Här skiner solen, men bara ca 10 grader och det blåser!

Tack för att du delar med dej av din vardag!

Kram

2010-05-26 @ 09:48:39
Postat av: iidaa

svar på kommentar: vi har inte haft råd och kastrera..

2010-05-26 @ 15:18:14
URL: http://hobbyflatan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0