Har ni varit på någon



Jag såg en pantbank när jag var i Uppsla, tyvärr så kunde vi inte stanna för det hade varit roligt att gå in i en sådan, har aldrig sett någon Pantbank i verkligheten. Vet att det för några år sedan var prat om att det skulle bli en på Gotland men det blev inget av med det. Nästa gång jag ser en ska jag gå in o kika.

Jag har heller aldrig varit hos Kronofogen eller sociala myndigheten för att få pengar. Jag har alltid klarat mig själv och gör så fortfarande. Om jag ska använda dom myndigheterna så ska det var mycket kris. Har aldrig köpt något på avbetalning heller. Jag hoppas jag inte kommer att vara i sådant krisläge att jag behöver gå till soc, inte ens när jag bodde hemma så behövde jag gå dit men då hade jag fast arbete och sedan flyttade jag till egen lägenhet och betalade för mig så som man ska göra.

Jag tror det var lättare på 70 talet att få fast arbete, jag slutade gymnasiet på en fredag och måndagen efter hade jag fast arbete, helt otroligt. Vilka härliga jobbarkompisar man hade, inte många finns kvar i livet men några har jag fortfarande kontakt med.


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Jag har inte heller varit på någon pantbank. Man får vara glad att man kunnat klara sig utan så desperata åtgärder.



Ha en fin tisdag fast det är mulet och grått!

Kram Ingrid

2011-06-14 @ 11:01:01
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Love

Hejsan Ingmarie!

Vi har en pantbank i Örebro som jag många gånger tänkt gå till för att se om dom säljer saker också som folk inte löst ut.

Att ta på avbetalning kan vara nödvändigt ibland när det gäller dyra saker som bilar mm men

tyvärr har många för lätt att dra på sig en massa skulder och sen inte kunna betala och hamna hos kronofogden.

Livet är inte rättvist och dom fattiga och utförsäkrade måste ibland ha hjälp av det sociala så det är tur att det finns.

Vi som klarat oss kan vara tacksamma och som du skriver det var lättare förr med arbete och bostad.

Kanske hade vi inte så stora krav heller utan var nöjda med mindre.

Såg att du snusade på en söt liten valp svårt att inte falla och ta hem en till. Jag får valptankar då och då men är tillräckligt klok att inse att nu får det vara nog.

Har varit utan dator ett tag på grund av åskan men nu är det roligt att gå på bloggvandring till vänner igen.

Ha en fortsatt fin sommartid.

Kram från Love.

2011-06-14 @ 23:19:54
URL: http://vindalou.bloggplatsen.se
Postat av: Siv

Hej, jag har heller aldrig varit inne i en pantbank men kikat i nåt skyltfönster nångång inne i Sthlm.

Du har rätt i att det var lättare förr att få arbete. Numera krävs mycket utbildning.

På tal om pantbank så finns den på nätet:

www.pantbanken.se

såg jag nu när jag googlade :)

Ha en fin fortsättning på veckan.

Kram Siv

2011-06-15 @ 00:53:24
Postat av: eedaaa

Soc är inget man går till frivilligt, men har man inget vla, så som jag har tills jag får jobb så får man vackert gå dit o skämmas varje månad..

2011-06-16 @ 23:09:38
Postat av: Anonym

Har heller aldrig vart på pantbank, men det finns i Borås. KF har jag ju haft/har kontakt med, utan att eg orsakat det själv. Soc måste ju tyvärr en del gå, som inte kan få annan hjälp. Själv har jag klarat mej, men utan lön, arb.löskassa eller sjukpengar blir det tvunget. Fler o fler utförsäkras, har de då ingen partner heller med inkomst, finns väl tyvärr ingen lösning. Men det är mycket tungt att gå dit.

I nästa vecka kommer jag till ön.

Ha det bra! Kram

2011-06-16 @ 23:13:41
Postat av: Anita Lundvall

Hej jag slank in på din sida via LOVE fin sida Jag gick in och kollade för jag vill så gärna åka till Gotland ev vecka 33

Jag har en Kusin på Gotlan Birgitta Belin som äger Konstnärsgården i Ala. Ja gå gärna in på en Pantbak jag köpte Kame saker guldhalsband m.m som nya fast till halva priset, värt ett besök -

Trevlig hemsida ha de bra Anita I Axbergshammar utanför Örebro

2011-07-04 @ 11:57:09
URL: http://tisalaya.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0