Så glad

att jag har funnit min amerikanska kusin, hennes morfar och min morfar var bröder. Vi kanske aldrig kommer att mötas men jag vet att hon och hennes föräldrar och hennes bror och syskonbarn finns där. Jag letade och letade och med en annans hjälp så fick jag tag i hennes mejl där hon arbetade då. Vilken känsla det var, nu är den pusselbiten lagd.

I have found my American cousin, her grandfather and my grandfather were brothers. We may never meet but I know that she and her parens and her brother and nephews are there. I looked and lokked, and with another´s help so I got hold of her email where she worked then. What a felling it was.
In December 1956 it was in the American magazine that the two brothers had not talket to in 50 years, it says so here in Englisch.

I dec 1956 stod det i den amerikanska tidningen att dom två bröderna hade inte prats vid på 50 år, det stod så här på engelska.

Talks to brother in sweden:

Otto Olsson made a telephone call Monday to his brother Erik Olsson in Stockholm, Sweden, to extend Christmas greetings. It was the first time in 50 years they have talked to eachoter. Otto is 67 and his brother is 70, and they are the only ones remaining in a family of seven. Otto came to U.s. in 1917 afater serving in the Merchant Marines under seven flags. In 1918 he married Charity Phillis of Newcomerstown and they are th parents of two daughters. A son Charles was killed in World War II.

Otto dog i sept 1959 och Erik (morfar) dog 1960.
Jag finns med på en bild tillsammans med min morfar och några andra men det är den enda bilden på oss tillsammans, min farmor och farfar och jag finns inte på någon bild tillsammans vad jag vet.

I included a picture with my grandfather and a few others but it is the only picture of us together, my grandmother and grandfather and I are not in a picture together what I know.

 Ljusstaken på bilden finns nu i min ägo och är framme till första advent / Candelstick in the picture is now sith me and pulled up to the first sunday of advent each year



Bilden tog jag med min kamera så därför syns lite av mig på bilden tyvärr /
The picture I took with my camera so little of me is visible in the glass :)

Det blev en del skrivet idag fast jag inte tänka blogga.
Snön finns kvar och det var -6 gr när jag vaknade.
Idag blir det städning och eldning i kaminen.

Ha en jätte fin helg


Kommentarer
Postat av: Siv-Britt

Grattis!! Kul, om det ger resultat att leta! Ni kan ju även om ni inte ses, hålla kontakten via mejl½!

Ha en bra helg! Kram

2011-01-14 @ 10:37:36
Postat av: Siv

Vad roligt att höra om din kusin och släkt i USA. Önskar er en trevlig helg!

Kram

2011-01-14 @ 15:17:44
Postat av: Juli Lonas

Interesting information! Otto was my great grandfather. His wife, Charity, died when I was about 16 or 17 years old. I remember her. She was a sweet woman whose memory wasn't very good before she died. I always heard that her maiden name was Phillips (with a "p"). In America, they also spelled Olson with only one "s".



Otto & Charity had Charles, Martha, and Emily (my grandmother). Then, Emily & Lawrence (nicknamed "Wally" now) Wallentinson had Denise and Lawrence Jr. (my dad).



Thanks for sharing this information in English! Have a wonderful year!

2011-01-14 @ 16:49:19
URL: http://www.bargainbeliever.com
Postat av: Ingrid

Så roligt att du hittade dina släktingar!



Vi hade ju förmånen att få träffa avlägsna släktingar från USA i somras. Krister (vår yngste son) har ju hållit på med släktforskning länge, men den här gången var det inte han som hittade amerikanarna utan det var de som hittade oss genom min hemsida, de sökte på Stenstugu och hamnade hos mig till slut. Det var så roligt!



Kram och ha en fin helg!/Ingrid

2011-01-15 @ 10:46:46
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Love

Trägen vinner och du vann en kusin. Grattis!

Min mans morfar åkte till Amerika i början på 1910 så han kan ha släkt där. Att släktforska är verkligen spännande.

Så roligt för er att bo på den gamla släktgården.

Om väggarna kunde tala men ni har en historia att föra vidare.

Önskar ibland att man kunde blunda och se hur dom levde för 100år sedan. Nu får man ta fantasin till hjälp.

Regn och tö här grått är det också men snart kommer solen att avge lite värme och man kan sitta på altanen insvept ien filt och njuta.

Hörde att snödroppar redan visat sig på Gotland.

Har du sett några vårtecken?

Känns lite småkallt så jag ska tända värmeljus och koka mig en kopp the. Hälsar snart på dig igen tills dess ska du ha det riktigt bra.

Kramizz

Love.

2011-01-16 @ 14:13:42
URL: http://vindalou.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0