Gammalt och Nytt

Jag är intresserad av hur det var förr och vad människorna hade för saker och hur dom såg ut.
Jag har ingenting efter min farmor och farfar och det tycker jag är jätte tråkigt.

Vi bor i min mans föräldrarhem och han är den fjärde generationen på denna gården, jag la ut en bild i en blogg så ni har säkert sett hur huset ser ut idag. Jag hittade boken Sveriges gods och gårdar från 1940 och där fanns det gamla huset med och det såg ut så här




Ägare var min mans farfars far från början Carl Oskar Björklund, sedan tog hans son över huset och han hette Josef Björklund .
Huset hade varken vatten eller toalett inne Josef övertog gården 1915 står det i boken att läsa.

1960 byggde man det nuvarande huset som vi bor i, vi hittade ett kort där båda huset är med innan dom rev det gamla.



Här ser man att båda husen finns på samma tomt, det gamla huset är rivet sedan 60-talet och jag kan tycka att det var lite synd att dom gjorde det faktiskt, tänk att få fixa ordning det och bara gå runt och fundera på hur dom hade haft det där.  I det gamla huset var det en specieriaffär men den upphörde i början av 1900-talet.

Och så här såg det ut innan vi tog över och fick altan.
Denna bilden hittade jag i en bok på biblioteket



och idag ser det ut så här



I det rummet som vi har som vardagsrum idag det var salen och det fick ingen använda.
Men nu använda alla rummen och det känns bra. Min svärmor sålde huset till min man och själv flyttade hon ner på bygden. Jag har nu bott här i ca 8 år och trivs som fisken i vatten.

Ha en fin lördag alla mina vänner och kör försiktigt

Ja just det ja på sidan 13 i GA har jag skrivit en liten insändare, vilken får ni lista ut själva :)


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Så intressant att läsa historien om ert hus och så duktig du är som dokumenterat det så bra.



Tack för kommentaren hos mig, det finns ett svar till dig där.



Kram och ha en fin helg!

2011-01-08 @ 10:07:17
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Elisabet Björklund

Det var synd att dom rev huset. Men skorstenen var så dålig att dom var rädda för att huset skulle brinna ner. Vi hade skorstenseld. Och hustaket var i uruselt skick. Det dom såg när dom rev huset var att det var byggt på ekstockar. Ekstockarna eldade de upp. Hade man kunnat behålla det hade det ju varit ett jättefint gäshus.

Din svägerska som växt upp på gården

2011-01-08 @ 11:35:44
Postat av: Siv

Jätteroligt att läsa om gården. Mycket fint och intressant berättat.



Kram

2011-01-09 @ 00:49:48
Postat av: ansepanse

jag tycker också om att läsa om svunna tider och tänka mig in i hur de kan ha haft det, synd att det gamla huset revs

ha en go' söndag

2011-01-09 @ 11:11:43
URL: http://kinaguld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0